Stöd – fördelar med att vara fler än en

Ensam är stark ibland men inte alltid starkast. Tillsammans med andra är det lättare att ta sig fram genom en snårig vardag.

Mitt intresse för hälsa har följt mig sedan jag gick på högstadiet. Det var då jag bestämde mig för att plugga på Gymnastik och Idrottshögskolan i Stockholm trots att en utbildning mot drömmen inte riktigt fanns där då. Till dess att jag var klar med gymnasiet hade de dock startat upp Hälsopedagogutbildningen och det var där och då jag bestämde mig för att hälsa var min grej att jobba med.

Trots stort intresse, diverse utbildningar och en yrkeserfarenhet som sträcker sig tillbaka nästan hela vuxenlivet har jag också slitit mot frestelser, träningslösa perioder, stress i arbetet och jag har varit allmänt missnöjd med mina val och min hälsa. Jag kan ärligt säga att jag nu, vid 37,5 års ålder, nog är i min bästa form någonsin (trots en idrottande ungdomsperiod).

Sedan jag startade SMART för snart 5 år sedan har träningen funnits som ett regelbundet och naturligt inslag i min vardag. Det är klart att jag, om jag inte haft mina fasta klasser på schemat, också då och då landat i soffan istället för att gå och träna. Nu kommer det stå ett gäng träningssugna rackare och vänta när timmen är slagen, att tänka på soffan är inte ett alternativ.

För snart tre år sedan tog jag kosten ett steg längre och tog bort pasta, ris, potatis, bröd och de flesta godsaker till vardags. Det har fungerat ganska bra tack vare att jag varit ensambestämmande i mitt hushåll under många år. Jag har bara haft mina egna fixa idéer att ta hänsyn till (till ungarnas stora förtret). Jag vet hur svårt det kan vara att göra förändringar om det finns en partner med i bilden som inte är lika intresserad.

En dag stötte jag ihop med Patrik och vi bestämde oss för att slå våra galna huvuden ihop under samma tak. Med ens blev jag varse hur mycket vi kan åstadkomma tillsammans. Som tur var visade det sig att Patrik och jag fungerar ganska lika och att han också är mycket intresserad av hälsa, träning och kost. Han var öppen för mina knepiga idéer, villig att testa och vidare förändra. Tack vare att vi är två har vi kunnat gå från att vara noga med hälsan till att ta det vidare och fullt ut leva på det sätt vi förespråkar.

Båda vill äta rent och levande. Båda vill hinna med träningen och andra aktiviteter som får oss att må bra. Det viktigaste är förstås inte att båda har exakt samma intressen utan att man förstår varandra, visar respekt och ger utrymme.

Enligt mig, är det tack vare att vi är två med stöd av varandra, som vi kunnat dra livsstilen så långt som vi gjort. Ta stöd av dina nära i perioder av förändring. Det behöver inte alltid var den vi lever närmast.

Tillsammans är vi starka!
Åsa

En reaktion på ”Stöd – fördelar med att vara fler än en

Lämna en kommentar